یمانی، مهدی اول است
بسم الله الرحمن الرحیم
و الحمد لله رب العالمین
و صلی الله علی محمد و آل محمد الأئمة و المهدیین و سلم تسلیما
یمانی حجتی از حجت های خدا بر روی زمین و معصوم است که به ایشان وصیت شده است.
عن الامام الباقر عليه السلام قال: (وليس في الرايات راية أهدى من راية اليماني، هي راية هدى، لأنه يدعو إلى صاحبكم، فإذا خرج اليماني حرم بيع السلاح على الناس وكل مسلم، وإذا خرج اليماني فانهض إليه فإن رايته راية هدى، ولا يحل لمسلم أن يلتوي عليه، فمن فعل ذلك فهو من أهل النار، لأنه يدعو إلى الحق وإلى طريق مستقيم).
از امام باقر (ع) فرمود: (و در میان پرچم ها پرچمی هدایت کننده تر از پرچم یمانی نیست، آن پرچم هدایت است زیرا شما را به سوی صاحبتان دعوت می کند و اگر یمانی خروج کرد فروختن اسلحه بر مردم و بر مسلمانان حرام می شود و اگر یمانی خروج کرد به پا خیز به سوی او زیرا پرچمش پرچم هدایت است و بر هیچ مسلمانی جایز نیست که از او سرپیچی کند و در مقابل او بایستد و هر کس این کار را انجام دهد از اهل جهنم خواهد بود، زیرا او دعوت به حق و هدایت به راه راست می کند).غیبت شیخ محمد بن ابراهيم نعمانی: ص ۲۶۴.
از امام باقر (ع) فرمود: (و در میان پرچم ها پرچمی هدایت کننده تر از پرچم یمانی نیست، آن پرچم هدایت است زیرا شما را به سوی صاحبتان دعوت می کند و اگر یمانی خروج کرد فروختن اسلحه بر مردم و بر مسلمانان حرام می شود و اگر یمانی خروج کرد به پا خیز به سوی او زیرا پرچمش پرچم هدایت است و بر هیچ مسلمانی جایز نیست که از او سرپیچی کند و در مقابل او بایستد و هر کس این کار را انجام دهد از اهل جهنم خواهد بود، زیرا او دعوت به حق و هدایت به راه راست می کند).غیبت شیخ محمد بن ابراهيم نعمانی: ص ۲۶۴.
دراین حدیث، از این که سرپیچی از یمانی بر هیچ مسلمانی جایز نیست فهمیده می شود که یمانی یکی از حجت های الهی است و صاحب ولایت الهی می باشد به همین خاطر است که سرپیچی از او انسان را اهل جهنم می نماید حتی اگر نماز و روزه و دیگر عبادات را به درستی و کامل انجام دهد.
و از طرفی در روایات متواتر و متن های قطعی الدلاله ثابت شده است که حجت های بعد از رسول الله محمد (ص) آنها:
ائمه ی دوازده گانه (ع) و بعد از آنها مهدیین دوازده گانه هستند. (به وصیت مقدس رسول الله (ص) در شب وفاتشان رجوع شود).
مختصری از وصیت:
عن أمير المؤمنين قال: قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله في اللّيلة الّتي كانت فيها وفاته لعليّ عليه السّلام: (يا أبا الحسن أحضر صحيفة ودواة فأملى رسول اللّه صلّى اللّه عليه وآله وصيّته حتّى انتهى إلى هذا الموضع فقال: يا عليّ إنّه سيكون بعدي إثنا عشر إماماً، ومن بعدهم إثنا عشر مهديّا… فإذا حضرته الوفاة فليسلّمها إلى ابنه محمّد المستحفظ من آل محمّد عليهم السّلام، فذلك إثنا عشر إماماً، ثمّ يكون من بعده إثنا عشر مهديّاً؛ فإذا حضرته الوفاة فليسلّمها إلى ابنه أوّل المقرّبين له ثلاثة أسامي اسم كاسمي واسم أبي، و هو عبد اللّه وأحمد والاسم الثّالث المهديّ وهو أوّل المؤمنين).
از امير مؤمنان عليه السّلام از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله روايت كرده كه آن حضرت در همان شبى كه رحلتش واقع شد به على عليه السّلام فرمود: (اى ابا الحسن كاغذ و دواتى بياور و حضرت رسول اكرم (ص) وصيت خود را املاء فرمود و على مى نوشت تا بدين جا رسيد كه فرمود: يا على! بعد از من دوازده امام مى باشند و بعد از آنها دوازده مهدى… و چون وفات او برسد آن (خلافت) را به فرزندش محمد كه مستحفظ از آل محمّد (ص) است، تسليم مى كند، و ايشان دوازده امامند. بعد از آن دوازده مهدى مى باشند. پس وقتى كه وفات او رسید آن (خلافت) را به فرزندش كه نخستین مهديین است مى سپارد، و براى او سه نام است؛ یک نامش مانند نام من، و نام ديگرش نام پدر من است و آنها عبد الله و احمد هستند، و نام سوّمين مهدى است و او اوّلين مؤمنان است).غیبت شیخ طوسی – متن عربی فارسی ص ۳۰۰.
و حجتی معصوم برای خدا بر روی زمین غیر از آنها وجود ندارد و با آنها تمام نعمت و کمال دین و ختم رسالت های آسمان است.
و از ائمه، یازده امام گذشتند، و امام مهدی (ع) و دوازده مهدی باقی ماندند.
و یمانی به امام مهدی (ع) دعوت می کند [زیرا شما را به سوی صاحبتان دعوت می کند]، بنابراین یمانی باید همان اول مهدیین باشد زیرا یازده مهدی دیگر بعد از ایشان از فرزندانش می باشند: (ذُرِّيَّةً بَعْضُهَا مِنْ بَعْضٍ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ)، (فرزندانى كه بعضى از آنان از [نسل] بعضى ديگرند و خداوند شنواى داناست).آل عمران:۳۴.
و یازده مهدی بعد از ظهور امام مهدی (ع) در مدتی نسبتاً طولانی خواهند آمد، بلکه آنها در دولت عدل الهی حکومت خواهند کرد، و آنچه ثابت است، اول مهدیین در زمان ظهور امام مهدی (ع) موجود است و ایشان اولین مؤمنان به امام مهدی (ع) در ابتدای ظهورشان می باشد، همانطور که در وصیت مقدس رسول الله (ص) بیان شده است.
و از اینجاست که شخص یمانی به مهدی اول از دوازده مهدی منحصر می شود.
عن أمير المؤمنين (ع): (… و يخرج قبله – أي الإمام المهدي – رجل من أهل بيته، بأهل المشرق، و يحمل السيف على عاتقه ثمانية أشهر).
از حضرت على عليه السلام فرمود: (مردى از اهل بيت آن حضرت به اهل شرق خروج كرده و مدت هشت ماه شمشير را بر دوش خود حمل مى كند).الملاحم ابن طاووس ص ۶۶ باب ۱۳۳ . الفتن ابن حماد ص ۹۶ . عقد الدرر ص ۱۲۹ . جمع الجوامع ج ۲ ص ۱۰۳ . برهان المتقي ص ۱۰۳ . كنز العمال ج ۱۴ ص ۵۸۹.
از حضرت على عليه السلام فرمود: (مردى از اهل بيت آن حضرت به اهل شرق خروج كرده و مدت هشت ماه شمشير را بر دوش خود حمل مى كند).الملاحم ابن طاووس ص ۶۶ باب ۱۳۳ . الفتن ابن حماد ص ۹۶ . عقد الدرر ص ۱۲۹ . جمع الجوامع ج ۲ ص ۱۰۳ . برهان المتقي ص ۱۰۳ . كنز العمال ج ۱۴ ص ۵۸۹.
عن أبي جعفر (ع) قال: (إذا اختلف كلمتهم و طلع القرن ذو الشفا لم يلبثوا إلا يسيراً حتى يظهر الأبقع بمصر يقتلون الناس حتى يبلغوا أرم ثم يثور المشوه عليه فتكون بينهما ملحمة عظيمة ثم يظهر السفياني الملعون فيظهر بهما جميعاً ويرفع قبل ذلك اثنتي عشرة راية بالكوفة معروفة ويقبل بالكوفة رجل من ولد الحسين يدعوا إلى أبيه ثم يبث السفياني جيوشه).
از محمد باقر (ع) فرمود: (…..در کوفه مردی می آید از فرزندان حسین علیه السلام که به پدرش دعوت می کند، سپس سفیانی لشکرش را ارسال می کند).في بعض ما ورد في السفياني في سنة الظهور / مركز المصطفى / عن كتاب الفتن لابي نعيم / ج۱ ص۲۸.
از محمد باقر (ع) فرمود: (…..در کوفه مردی می آید از فرزندان حسین علیه السلام که به پدرش دعوت می کند، سپس سفیانی لشکرش را ارسال می کند).في بعض ما ورد في السفياني في سنة الظهور / مركز المصطفى / عن كتاب الفتن لابي نعيم / ج۱ ص۲۸.
عن النبي (ص): (… وسيخرج من هذا – أي علي (ع) – فتى يملأ الأرض قسطاً وعدلاً فإذا رأيتم ذلك فعليكم بالفتى اليمني، فإنه يُقبل من المشرق، وهو صاحب راية المهدي).
از رسول خدا (ص): (… و از این – امام علی (ع) – جوانی خارج می شود که زمین را پر از عدل و داد می کند پس اگر آن جوان یمنی را دیدید به سوی او بروید پس او از مشرق می آید و او صاحب پرچم امام مهدی (ع) می باشد).المهدي المنتظر الموعود/ ب۴: ۱۰۷.
از رسول خدا (ص): (… و از این – امام علی (ع) – جوانی خارج می شود که زمین را پر از عدل و داد می کند پس اگر آن جوان یمنی را دیدید به سوی او بروید پس او از مشرق می آید و او صاحب پرچم امام مهدی (ع) می باشد).المهدي المنتظر الموعود/ ب۴: ۱۰۷.
و در روایات فوق می بینیم، آن مردی که در مشرق خروج می کند از اهل بیت آن حضرت است، یعنی مهدی اول و اولین ایمان آورندگان طبق وصیت مقدس، و این بدان معناست که مهدی اول نیز در زمان ظهور مقدس حاضر است و اول مؤمنان به امام مهدی (ع) در ابتدای ظهور و قبل قیامشان می باشند. در حالیکه در روایت یمانی، خود یمانی زمینه ساز ظهور مقدس است، و از سیصد و سیزده یار امام (ع) که پرچم را بدست امام مهدی (ع) تسلیم می کند.
نکته های مشترک و مشابهی که دیده می شوند:
۱- خروج آنها از مشرق می باشد.
۲- در روایت اول و دوم آن قیامگر مشرق از اهل بیت امام مهدی (ع) معرفی می شود.
۳- در روایت سوم قیامگر مشرق به جوانی یمنی [یمانی] معرفی می شود.
حال این دو عبارت از روایاتی که به آنها اشاره شد، را با همدیگر مطابقت دهیم:
(يدعوا إلى أبيه)، (به پدرش دعوت می کند).
(يدعوا إلى صاحبكم)، (به سوی صاحبتان دعوت می کند).
بنابراین: باید یکی بر دیگری حجت باشد، از این باب که یکی از آنها حامل پرچم اهل بیت (ع) باید باشد. در واقع اینجا وجه تشابه به حد اقصی می رسد و بیان روشن تر می گردد و یقین حاصل می شود که آنها یک شخصیت می باشند.
قال الامام الباقر (ع): (… واياك والشذاذ من آل محمد عليهم السلام، فان لآل محمد و علي رايه ولغيرهم رايات، فالزم الارض ولا تتبع منهم رجلاً ابداً حتى ترى رجلاً من ولد الحسين….).
امام باقر (ع) فرمود: (بر حذر باشید از کسانی که خود را به دروغ به آل محمد نسبت می دهند. که همانا برای آل محمد و علی (ع) پرچمی (یک پرچم) است و برای دیگران پرچم ها. پس در جای خودت ثابت باش و از هیچ کس ابداً تبعیت نکن تا مردی را از فرزندان حسین (ع) ببینی…).تفسير العياشي ج ۱ ص ۶۴ . بحار الأنوار ج ۵۲ ص ۲۲۲ . إلزام الناصب ج ۲ ص ۹۶.
بنابراین، با توجه به اینکه ائمه و مهدیین حجت های خدا بر جمیع خلق هستند و مهدی اول از آنهاست، لذا ایشان حجت بر یمانی می باشد اگر چه یک شخصیت نباشند.
و در نتیجه مهدی اول رهبر قیام زمینه سازی خواهد بود، بنابراین نقش یمانی ثانوی خواهد شد بلکه کمک دست رهبر، و این غیر صحیح است زیرا که یمانی زمینه ساز اصلی و رهبر حرکت ظهور مقدس می باشد.
بنابراین نتیجه حتمی می شود که مهدی اول همان یمانی است و یمانی همان مهدی اول.
و با این حال یمانی طبق روایات اینگونه خواهد بود:
(نامش احمد است، و از بصره و در گونه ی راستش اثر است، و در ابتدای ظهورش جوان خواهد بود و در سرش شوره است، و از همه ی مردم به قرآن و تورات و انجیل بعد از ائمه اعلمتر می باشد، و نسبی نامعلوم دارد، و به مهدی ملقب است، و ایشان امامی واجب الاطاعت از جانب خدا است، و جایز نیست مسلمانی از ایشان سرپیچی کند و هر کس این کار را انجام دهد از اهل جهنم خواهد بود زیرا به حق و راه مستقیم و امام مهدی (ع) دعوت می کند و… و… و هر آنچه از این ویژگی ها در مورد مهدی اول در روایات محمد و آل محمد (ع) آمده است).
به روایات در کتاب غیبت شیخ نعمانی و غیبت شیخ طوسی و اکمال الدین و بحار الأنوار ج۵۲ و ج۵۳، و دیگر کتب احادیث مراجعه شود.
و الحمد لله رب العالمین
احسنتم
پاسخحذف